Преди няколко години първите ентусиасти на тема домашни фотоволтаични системи инсталираха първите хибридни инвертори, които работеха с оловни акумулатори, така наречените диспечери. В началото процеса беше изпълнен с еуфория, защото по този начин произведената, но непотребена през деня енергия можеше да се използва вечер след залез слънце, когато всъщност има най-голяма нужда от нея. Първите месеци бяха впечатляващи, показваха се почти нулеви сметки за електричество и мнозина повярваха, че мечтата им за енергийна независимост е постигната. После обаче акумулаторите започнаха да губят капацитета си, резултатите започнаха да се променят и във форумните онлайн пространства започна да витае въпроса

"Къде сгрешихме?"

На база на вече натрупания опит и отзиви от клиенти, ще се опитам накратко да споделя основните особености при използването на оловно-киселинни акумулатори за съхранение на енергия, добита от фотоволтаици. Да започнем с това, какво е оловно-киселинния (често наричан и само "оловен") акумулатор. Това е един от най-разпространите и най-изучени типове акумулатори, познат от доста години и непрекъснато усъвършенстван. Използва се в автомобилите и в почти всички превозни средства с двигатели с вътрешно горене като стартова батерия, намира приложение и като тягови батерии (да си спомним гордостта на българското машиностроене от преди 35 години - електрокарите), използват се почти навсякъде, където е необходимо съхраняването на големи количества електричество - от караваните на къмпинга до подводниците. Особеностите му като цяло са: сравнително тежък, в опредлени случаи изискващ поддръжка, лесен за рециклиране, капцитетът му зависи от температурата, а животът му в голяма степен зависи от броя и дълбочината на разрядите.

Това последното е и нещото, което е най-важно при използването на оловните акумулатори в соларни системи. Теглото не е от особена важност, защото акумулаторите са поставени стационарно, проблемът с температурата може да се реши, но животът на акумулатора е нещото, което пряко оказва влияние върху цената на съхранение за единица енергия. Нека погледнем стандартната графика, показваща зависимостта между дълбочината на разряда и броя цикли на акумулатора. Всеки производител дава подобна информация в техническите характеристики на акумулатора и тя изглежда горе-долу така, с уточнението че броя на циклите по долната ос е по-висок при по-скъпите модели:

графика на броя цикли спрямо дълбочината на разряд на оловен акумулатор

Виждаме три криви, всяка при различна дълбочина на разряда (Depth of discharge), съответно за 100, 50 и 30 процента. Какво ни показват те:

- ако разреждаме акумулатора на 100% (пълен разряд), то след 250-300 разряда той ще има само 60% от капацитета си.

- ако разреждаме акумулатора на 50% (само наполовина), то след 650 разряда той ще има 60% от капацитета си.

- ако разреждаме акумулатора на 30% (само на една трета), то след 1300 разряда той ще има 60% от капацитета си.

 

Така изглеждат кривите на всички оловни акумулатори, като разбира се по-скъпите имат повече цикли разряд-заряд до падане на капацитета, а по-евтините по-малко. Нека сега да превърнем графиките в числа, а числата в пари.

Първи пример. Да започнем с един евтин китайски оловен акумулатор, от тези за UPS - 12V, 18Ah, който струва 57 лева.

Ще го разреждаме до 50%, като производителя дава около 650 цикъла (при 50% разряд) до състояние, при което акумулатора запазва 60% от първоначалния си капацитет. От графиката се вижда, че първите цикли до към 120-тия, капацитетът достига пика си, около 105% от номиналния, след което спада обратно до 100% към 150-тия цикъл. После започва едно плавно намаление до достигане на 60% към 650-тия цикъл. Сметката показва, че за тези 650 цикъла при 50% разреждане през акумулатора за целия му живот ще преминат малко над 61 kWh електроенергия.При цена на акумулатора 57 лева, излиза че само съхранението на един kWh струва почти един лев. За справка дневната тарифа в момента на написването на тази статия е към 23 стотинки. Т.е. само разходите за съхранение са четири пъти повече от цената на електроенергията от контакта, при това готова за употреба, без нужда от инвертори и т.н.
 
Втори пример. Да вземем още един пример с акумулатор, предназначен за дълбоки разряди и с много по-дълъг живот - Ritar EV12-100 AGM, 12V, 100Ah, който струва 429 лева (2020г). Ще го разреждаме до 30%, за да удължим живота му максимално - според производителя става дума за цели 1600 цикъла до достигане на 60% от капацитета. Дори и без да вземем под внимание спада на капацитета, 1600 цикъла по 30Аh (100*30%)  са 48000Ah, на 12 волта това са 576kWh. При цена 429 лева, това са 0,75 стотинки за съхранението на един киловат час, и това е много завишена сметка, защото при нея приемаме капацитета за постоянен 100Ah за всичките 1600 цикъла, a от графиката е видно, че това не е така. Дори и с допусканията, които приемаме, цената за съхранението на един киловатчас е около 0,75лв.

Трети пример. Взимаме трети пример с върха на сладоледа - Trojan 5SHP-GEL 12V, 125Ah (C20). Цена - 973 лева. Живот според производителя - около 1700 цикъла при 30% разряд. Цената на киловатчас няма да я смятам, защото ще излезе двойно повече от втория пример, имайки предвид разликата в цената (973 срещу 429лв.) и в броя цикли (1600 срещу 1700) между двата акумулатора.

Та защо изписах цялото това нещо - за да се види нагледно, че при добив на електричество от фотоволтаици с идеята то да се добива през деня (докато има слънце) и да се потребява вечер, използването на оловни акумулатори е неоправдано. Само цената за съхранение е четири пъти по-висока от цената на тока от контакта! Или с други думи - купувате нов акумулатор, и ако го използвате на 100% и правите по един цикъл заряд-разряд на денонощие, го извърляте след една година-две! Ако купите скъп акумулатор и го ползвате само на 30%, вероятно ще е за смяна след 4-5 години (5 години са 1825 дни), но ще сте дали много повече пари за него, защото хем ще е по-скъп, хем трябва да е с три пъти повече капацитет, за да съхраните същата енергия. Има модели, които ще издържат и 10 години, но и цената им съответства на това.

 

Тогава има ли светлина в тунела?

 

Светлина в тунела има, и тя идва от литиевите (литиево-йонни, LiFePo или LFP, литиево-никел-манган-кобалт-последния-да затвори-вратата-оксидни NCM и т.н. разновидности на литиевите) батерии, които продължават да се развиват с бурни темпове, подтиквани най-вече от модерните напоследък електрически автомобили. Основното предимство на тези батерии е многократно по-дългия живот - до 6000 цикъла при сегашните технологии, и възможността за много по-дълбок разряд - до 90% от капацитета, без това да повлияе силно на живота им. Единствения недостатък остава по-високата им цена, но дори и с текущите цени, съхранението на електричество в литиевa батерия като предлаганата от нас Triple Power T58 е много по-изгодно в дългосрочен план, отколкото съхранението в оловно-киселинни акумулатори, дори и ако те са тягови, deep-cycle, AGM, OpZ и т.н.

Това е и причината да не предлагаме системи с оловни акумулатори, въпреки относително ниската им цена. Все пак, важно е да кажем, че има приложения, най-вече off-grid системи, при които няма достъп до мрежа, в които оловните акумулатори все още намират приложение.